Operacija gojaznosti smanjuje rizik rak

Operacija gojaznosti smanjuje rizik od raka

Gubitak težine posle barijatrijske operacije smanjuje rizikom od raka povezanog sa gojaznošću, kaže SPLENDID studija

Nedavno objavljena publikaciji u medicinskom časopisu JAMA, SPLENDID studija, je pokazala da su odrasli sa gojaznošću koji su bili podvrgnuti barijatrijskoj operaciji imali 32% manje šanse da će kasnije razviti rak povezan sa gojaznošću i 48% manje šanse da će umreti od gojaznosti. SPLENDID je akronim za hirurške procedure i dugoročnu efikasnost u učestalosti i smrti od neoplastičnih bolesti.

U SPLENDID studiji izaberane su dve grupe odraslih gojaznih osoba od kojih je jedna podvrgnuta barijatrijskoj operaciji u cilju lečenja gojaznosti, a druga je bila kontrolna grupa, tj. grupa za poređenje, koja je slična interventnoj grupi u svakom pogledu osim što pacijenti nisu operisani. Dve grupe su praćene i beležena je učestalost pojave malignih tumora, ali i ukupna dužina života pacijenata.

U studiju je uključeno preko 30.000 gojaznih osoba. Od ukupnog broja 5.053 podvrgnuto je hirurškoj intervenciji u cilju lečenja gojaznosti. Za svaku od ovih odraslih osoba, istraživači su identifikovali pet odraslih osoba sličnih karakteristika, ali nisu bile podvrgnute barijatrijskoj operaciji kao kontrolna grupa. Ova kontrolna grupa je iznosila 25.265 pacijenata. Od ukupno 30.318 pacijenata u studiji, 77% su bile žene. Njihova srednja starost bila je 46 godina, a srednja dužina praćenja bila je 6,1 godina.

Istraživački tim je definisao rak povezan sa gojaznošću kao 13 tipova malignih tumora koje je Radna grupa Međunarodne agencije za istraživanje raka smatrala povezanim sa gojaznošću na osnovu dostupnih studija. Ovi karcinomi su uključivali adenokarcinom jednjaka, karcinom bubrega, rak dojke u postmenopauzi (dijagnostikovan u dobi od 55 godina ili stariji ili se javio kod onih kojima su uklonjena oba jajnika), određeni tip raka želuca, rak debelog creva, rak rektuma, rak jetre, rak žučne kese, rak pankreasa, rak jajnika, rak materice, rak štitne žlezde i multipli mijelom.

Da li operacija gojaznosti donosi razliku?

Dakle, da li su postojale razlike u onome što se desilo sa post-barijatrijskom grupom i šta se desilo sa kontrolnom grupom u narednim godinama? Jednom rečju, da. Posle jedne decenije, grupa posle barijatrijske hirurgije imala je u proseku 19,2% veći gubitak težine, što je u proseku iznosilo 24,8 kg više nego kontrolna grupa. Značajno manji procenat pacijenata je razvio rak povezan sa gojaznošću (2,9% naspram 4,9%). Značajno manji procenat umo je od karcinoma povezanog sa gojaznošću (0,8% naspram 1,4%) u grupi posle barijatrijske hirurgije u poređenju sa kontrolnom grupom.

Naravno, barijatrijska hirurgija nije mala intervencija, a operaciju mora obaviti kvalifikovan i iskusan hirurg.

Pored toga, pacijent posle operacije mora da sprovodi odgovarajuću modifikaciju životnog stila kako bi postigao adekvatan gubitak težine, da bi potencijalno postigao koristi za prevenciju raka.

Vodeći istraživač u ovoj studiji, dr Aminian, je naglasio da „Naši podaci sugerišu da pacijenti moraju značajno da izgube na težini, preko 20-25%. da bi videli značajnu promenu u riziku od raka.” On je dodao: „To je mnogo više od praga gubitka težine od 5-10% koji je obično potreban da bi se uočilo smanjenje rizika od kardiovaskularnih bolesti ili smrtnosti kod gojaznih pacijenata.”

Ovo nije bila prva studija koja je pokazala potencijalne veze između barijatrijske hirurgije i značajno boljeg zdravstvenog ishoda. Na primer, studija objavljen u New England Journal of Medicine u februaru 2017. pokazala je kako gojazni koji su bili podvrgnuti barijatrijskoj operaciji imaju bolju kontrolu nad dijabetesom tipa 2 od onih koji su se oslanjali samo na terapiju lekovima. Takođe, barijatrijska hirurgija povezana sa oko 60% manjim rizikom od teškog Covid-19. Studija objavljena pre desetak godina je pokazala povezanost između barijatrijske hirurgije i smanjenog rizika od kardiovaskularnih bolesti među gojaznim tinejdžerima.

Za koga je operacija gojaznosti?

Međutim, barijatrijska hirurgija nije za svakoga. Indikaciju zabijatrijsku hirurgiju imaju pacijenti koji imaju

• Indeks telesne mase (BMI) ≥ 40
  • BMI ≥ 35 i najmanje jedan ili više pratećih bolesti povezanih sa gojaznošću, kao što su dijabetes tipa II (T2DM), hipertenzija, apneja u snu i drugi respiratorni poremećaji, nealkoholna masna bolest jetre, osteoartritis, abnormalnosti lipida, gastrointestinalni poremećaji ili srce bolest.

A biti potencijalni kandidat ne znači automatski da treba da dobije barijatrijsku operaciju. To jednostavno znači da bi možda bilo vredno razgovarati o toj mogućnosti sa iskusnim barijatrijskim i metaboličkim hirurgom.

„Očigledno je da ne možemo ponuditi barijatrijsku hirurgiju za 100 miliona ljudi sa gojaznošću koji žive u Sjedinjenim Državama“, rekao je dr Aminian. „Međutim, pacijente sa gojaznošću koji imaju prekancerozne lezije treba ozbiljno razmotriti efikasne terapije za redukciju telesne mase, uključujući barijatrijsku hirurgiju.